Kia Soul!

Som alltid med alla bilar så ska vi nångång serva dom. Och nu var det dax för min opel att få sig en genom gång. Då det skulle bli klart under dagen och jag var tvungen att ta mig hem igen så fick jag låna en Kia Soul 1,6 Disel turbo.

"Vill man ha en bil som är annorlunda och som andra lägger märke till, då är Kia Soul ett spännande alternativ. Med sin speciella och kaxiga design är det en bil som verkligen sticker ut bland mängden av slätstruket formgivna bilar."
- Kia´s Broschyr

Det stämmer verkligen. Den första anblicken på bilen säger inte så mycket, man får en känsla av det är en ganska tråkig familjebil, lite halv stor & trög kan tyckas. Som Att det här kommer bli en riktig tråkig upplevelse som inte alls ser ut att vara nåt att ha men ack så fel det är. Men när man sätter sig i den och börjar köra så får man sig en riktig överassking minst sagt. Den är både pigg och snabb när man trycker ner gasen.

För att klara dom där lite små tighta omkörningarna på vägarna så har kia tänkt till lite grann och lagt på ett extra kick ner på gas pedalen, det gör att man får det där lilla extra man behöver för att komma om och det är riktigt bra!.

När jag kom hem och parkerade utanför huset så tog jag en runda runt bilen för att titta närmare på denna bil. Jag vart faktiskt lite va ska man säga "glad" på nåt sett. Det tar ett tag att uppskatta formen på bilen. Efter ett tag så ser den ganska häftig ut faktiskt.

Inredningen då? Där är det lite samma som utsidan, det känns lite tråkigt först när man sätter sig i den. Lite plastig, stor mitt konsol, ganska tråkiga säten osv. Men en lite närmare blick så är den rätt okej. Den stora högtalaren längt upp på mitt kosolen gör sig bra där, knappar och reglage är enkla att förstå. Sätena känns helt okej med ett bra huvudstöd. Det är bra utrymmen både i mitten och i dörrarna att lägga sina saker.

Det jag mest vart förvånad över i den här bilen att längst under mitt konsollen så hittar man både ett Aux intag och en usb kontakt. Det är inte många som har. Imponerade Kia!

Över det hela så måste jag säga att det var en rolig och uppfriskade körning idag. Det var riktigt trevligt upplevelse och en mycket rolig körning.

Betyg
4 av 5

RSS 2.0